April 9, 2021

Ελαιόλαδο, το ελληνικό “Super Food”

Ελαιόλαδο, το ελληνικό “Super Food”

Categories: Διατροφή

Ελαιόλαδο, το ελληνικό “Super Food”

Η μεσογειακή διατροφή κυριαρχεί με τα ευεργετικά οφέλη της. Αλλά τι είναι αυτό που την κάνει τόσο ξεχωριστή; Δεδομένου πως οι περισσότερες εκφυλιστικές ασθένειες συσχετίζονται σε ένα μεγάλο βαθμό με μια διατροφή πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη, σύγχρονες μελέτες εξετάζουν τον λόγο που οι χώρες της Μεσογείου εμφανίζουν μειωμένη συχνότητα εμφάνισης καρκίνου και καρδιοαγγειακών παθήσεων. Σίγουρα τα φρούτα και τα λαχανικά, πλούσια σε βιταμίνες και φυτικές ίνες, παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο, παρόλα αυτά όλο και περισσότερες μελέτες ερευνούν το ελαιόλαδο, καθώς είναι το βασικό συστατικό της μεσογειακής διατροφής.

Το ελαιόλαδο έχει ένα ευρύ φάσμα χρήσης που ξεκινά από την αρχαία ιστορία για θεραπευτικούς σκοπούς, που συμπεριλαμβάνουν μυϊκούς και ρευματικούς πόνους, εντριβές, επούλωση πληγών, ισχιαλγία και τόνωση, αλλά και ώς καλλυντικό. Στις μέρες μας, είναι το βασικό μαγειρικό συστατικό, με τον μέσο Έλληνα να καταναλώνει 20 λίτρα ετησίως.

Το ελαιόλαδο αποτελείται από μια πλειάδα φαινολικών ενώσεων και είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, που έχουν αντιφλεγμονώδη, αντιοξειδωτική, αντιαρρυθμική και αγγειοδιασταλτική δράση. Το 2004 μετά από ανάλυση των θετικών επιδράσεων των μονοακόρεστων λιπαρών οξέων στην καρδιακή λειτουργία, ο Οργανισμός Ελέγχου Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), ενέκρινε ειδικό ισχυρισμό υγείας για το ελαιόλαδο ο οποίος αναφέρει ότι “η κατανάλωση περίπου 23 γραμμαρίων (περίπου δύο κουταλιές της σούπας) ελαιολάδου καθημερινά, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου” στα πλαίσια μιας ισοπρροπημένης διατροφής και εφόσον δεν αυξάνει το συνολικό αριθμό ημερήσιας ενεργειακής πρόσληψης.

Μετα-ανάλυση που έγινε το 2014 σχετικά με την επίδραση του ελαιολάδου στο καρδιαγγειακό σύστημα, έδειξε συνολική μείωση της θνησιμότητας από όλα τα αίτια (11%), της καρδιαγγειακής θνησιμότητας (12%), των καρδιαγγειακών συμβάντων (9%) και των εγκεφαλικών επεισοδίων (17%). Παρόμοια αποτελέσματα έδειξε ερευνητική μελέτη της ίδιας χρονιάς με έμφαση στο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο.

Σχετικές αναφορές έχουν επίσης γίνει σε πολυάριθμες μελέτες σχετικά και με τις αντικαρκινικές του ιδιότητες, την συμβολή του στην μείωση της LDL χοληστερόλης, (κακή χοληστερίνη) και της υπέρτασης, την καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου αλλά και την απώλεια βάρους.

Το ελαιολάδο στην καθημερινότητά μας

Συνοδεύοντας τα λαχανικά μας είτε ωμό, είτε κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος, βοηθάει στην καλύτερη απορρόφηση των βιταμινών και των αντιοξειδωτικών ουσιών που προστατεύουν την υγεία μας. Για παράδειγμα οι αντικαρκινικές ιδιότητες του λυκοπενίου που περιέχονται στην ντομάτα, δεν είναι βιοδιαθέσιμες αν δεν συνδυαστούν με ελαιόλαδο. Η αντικατάσταση των λιπαρών ουσιών όπως το βούτυρο και οι μαργαρίνες με ελαιόλαδο, θα δώσει μια ξεχωριστή γεύση στο φαγητό μας, ενώ θα μειώσει την καθημερινή μας πρόσληψη σε κορεσμένα λιπαρά συμβάλλοντας έτσι στη διατήρηση της συνολικής μας υγείας!