April 27, 2021

Φολικό οξύ – εσύ ήξερες πόσο το χρειάζεσαι;

Φολικό οξύ – εσύ ήξερες πόσο το χρειάζεσαι;

Categories: Υγεία

Το φολικό οξύ ή αλλιώς βιταμίνη Β9, είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη που ανήκει στην ομάδα των βιταμινών του συμπλέγματος Β. Είναι απαραίτητο για τον μεταβολισμό πρωτεϊνών, βοηθάει στη λειτουργία, τη σύνθεση αλλά και επιδιόρθωση του γενετικού υλικού και νέων κυττάρων, μειώνει τον κίνδυνο καρδιοαγγειακών παθήσεων και ορισμένων μορφών καρκίνου, εξαλείφει τον κίνδυνο για ανωμαλίες του νευρικού σωλήνα και είναι απαραίτητο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης για την πρόληψη γενετικών ανωμαλιών του κεντρικού νευρικού συστήματος.

Καθώς ανήκει στην ομάδα των υδατοδιαλυτών βιταμινών, οι ποσότητες που δεν είναι απαραίτητες στην λειτουργία του οργανισμού δεν αποθηκεύονται, συνεπώς η πρόσληψη φολικού οξέος πρέπει να είναι καθημερινή. Παρόλα αυτά οι πληροφορίες μέχρι σήμερα σχετικά με το ποιες μορφές φολικού οξέος είναι βιοδιαθέσιμες στα τρόφιμα, και τι ποσοστό χάνεται κατά την διάρκεια των τεχνικών επεξεργασιών είναι διχασμένες.

Σύμφωνα με τις τελευταίες διατροφικές συστάσεις, η ημερήσια πρόσληψη για τους ενήλικες είτε με διαιτητικά συμπληρώματα ή μέσω μιας εμπλουτισμένης διατροφής αυξήθηκε από 200μg σε 300μg. Επίσης, η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια Τροφίμων (FSA) έχει επιβεβαιώσει τα οφέλη του φολικού οξέος σε μια σειρά ζωτικών διαδικασιών σε μητέρες, καθώς επίσης και τον συσχετισμό των χαμηλών επιπέδων του με κίνδυνο ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα κατά τη διάρκεια εμβρυϊκής ανάπτυξης. Για τις γυναίκες που σκοπεύουν να τεκνοποιήσουν συστήνεται 400μg ημερησίως το συντομότερο δυνατό πριν από τη σύλληψη και κατά τη διάρκεια του 1ου τριμήνου της εγκυμοσύνης λόγω του πρώιμου σταδίου στο οποίο δημιουργείται ο νευρικός σωλήνας. Στο 2ο και 3ο τρίμηνο συστήνεται η αύξηση της πρόσληψης στα 600μg, ενώ κατά τη διάρκεια του θηλασμού στα 500μg.

Καλές πηγές φολικού οξέος είναι το σπανάκι, το λάχανο, το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, τα όσπρια, τα τρόφιμα ολικής άλεσης, τα πορτοκάλια, το μοσχαρίσιο συκώτι, το κοτόπουλο, το χοιρινό και τα οστρακοειδή.

Δεδομένου πως τα επίπεδα πρόσληψης ιδιαίτερα σε γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας είναι μειωμένα, έχουν στο παρελθόν προωθηθεί εκστρατείες για να αυξηθεί η καθημερινή πρόσληψη φολικού οξέος. Ωστόσο, οι εκστρατείες αυτές είχαν περιορισμένη επιτυχία , καθώς οι γυναίκες τείνουν να αλλάζουν τις διατροφικές τους συνήθειες μόνο αφού μάθουν ότι είναι έγκυες. Καλύτερα αποτελέσματα μπορούν να επιτευχθούν μελλοντικά με εμπλουτισμένα συμπληρώματα διατροφής αλλά και ενισχύοντας βασικές τροφές όπως το αλεύρι, που έχει ήδη υιοθετηθεί σε ορισμένες χώρες.