30 Απριλίου, 2021

Οι χρυσές ιδιότητες της κινόα

Οι χρυσές ιδιότητες της κινόα

Categories: Διατροφή

Η κινόα άρχισε να καλλιεργείται πριν από περίπου 5000 χρόνια στη Νότια Αμερική. Οι Ίνκας πίστευαν πως ο καρπός αυτός ήταν ιερός και αναφέρονταν στην κινόα ως την «μητέρα όλων των σιτηρών». Καλλιεργείται τόσο για τους σπόρους της (άσπροι, κόκκινοι, μαύροι και μπλε), όσο και για τα φύλλα της ως σαλατικό.

Η κινόα έχει παρόμοιες χρήσεις με το σιτάρι και άλλα δημητριακά στη μαγειρική, παρόλα αυτά δεν μοιάζει στη μορφή και δεν ανήκει στην ίδια οικογένεια.  Μια πλήρης πρωτεΐνη που μπορεί να καταναλωθεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και μια πολύ καλή εναλλακτική από τα προϊόντα σιταριού, η κινόα είναι πλέον αναγνωρισμένη παγκοσμίως για την θρεπτική της αξία. Έχει ιδιότητες που την κατατάσσουν στην κατηγορία των «super food»,  ενώ θεωρείται το πιο θρεπτικό είδος σπόρου στον κόσμο.

Είναι χαμηλή σε θερμίδες και πλούσια σε πρωτεΐνη  υψηλής βιολογικής αξίας. Ενδεικτικά 100 γραμμάρια μαγειρεμένης κινόα περιέχουν 17.6 γραμμάρια πρωτεΐνης και μόλις 120 θερμίδες. Επιπλέον, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες φυτικές τροφές, η κινόα περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα τα οποία ο ανθρώπινος οργανισμός δεν είναι σε θέση να συνθέσει. Μεταξύ αυτών είναι η μεθειονίνη και η λυσίνη που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα, την ικανότητα της μάθησης και τη μνήμη, και η τρυπτοφάνη που συνδέεται με την παραγωγή σεροτονίνης την ορμόνη «της χαράς».

Έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, καθώς περιέχει σύνθετους υδατάνθρακες με αποτέλεσμα να έχει τη δυνατότητα να κρατά σταθερά τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Επιπλέον, η κινόα είναι πλούσια σε φυτικές ίνες που συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος και στο αίσθημα του κορεσμού, ενώ παράλληλα είναι πηγή βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων.  Η περιεκτικότητα της σε ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο, κάλιο, σίδηρο, χαλκό, μαγγάνιο και ψευδάργυρο έχει βρεθεί να είναι διπλάσια έως τριπλάσια σε μελέτες από αυτή του σιταριού, του κριθαριού και του καλαμποκιού. Τέλος, είναι ελεύθερη γλουτένης, συνεπώς κατάλληλη για κατανάλωση από αλλεργικά ή με δυσανεξία στη γλουτένη άτομα.

Είτε λοιπόν θέλουμε να την καταναλώσουμε για πρωινό μαζί με γάλα, είτε για μεσημεριανό και δείπνο σαν συνοδευτικό ή μέσα στη σαλάτα μας, οι θρεπτικές ιδιότητες της κινόα μας δίνουν πολλούς λόγους για να την εντάξουμε στη διατροφή μας σε καθημερινή βάση.