1 Ιουνίου, 2021

Πώς θα αντιμετωπίσουμε τις ιώσεις με την κατάλληλη διατροφή

Πώς θα αντιμετωπίσουμε τις ιώσεις με την κατάλληλη διατροφή

Categories: How to

Ο χειμώνας συνήθως φέρνει μαζί του ένα σωρό γρίπες και ιώσεις. Παρόλο που οι ιοί παραμένουν ενεργοί όλο το χρόνο, οι χειμωνιάτικοι μήνες ευνοούν την ανάπτυξη τους καθώς ο οργανισμός γίνεται πιο ευάλωτος σε αυτούς. Είναι σημαντικό λοιπόν να γνωρίζουμε τι μπορούμε να κάνουμε για να θωρακίσουμε το ανοσοποιητικό μας και με ποιο τρόπο η διατροφή θα μας βοηθήσει σε αυτό.

Διατηρήστε ένα φυσιολογικό βάρος μέσω μιας ισορροπημένης διατροφής

Η παχυσαρκία καθώς επίσης και ο υποσιτισμός καθιστούν τον οργανισμό ευάλωτο. Στην περίπτωση της παχυσαρκίας το λίπος εκκρίνει ορμόνες που καταστέλλουν το ανοσοποιητικό σύστημα, με αποτέλεσμα τα παχύσαρκα άτομα να είναι πιο ευπαθή στις λοιμώξεις. Ένα ισορροπημένο βάρος με ένα διατροφολόγιο χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη που μειώνει τους δείκτες φλεγμονής, πλούσιο σε βιταμίνες, θρεπτικά συστατικά, μέταλλα και Ω3 λιπαρά οξέα μπορεί να επαναφέρει το ανοσοποιητικό σύστημα και να βοηθήσει στην καταπολέμηση των ιώσεων.

Απαραίτητη πρωτεΐνη

Οι πρωτεΐνες αποτελούν βασικό δομικό συστατικό για όλα τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος. Πρωτεΐνες ζωικής προέλευσης όπως το κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια, τα αβγά και τα γαλακτοκομικά παρέχουν στον οργανισμό πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας. Παρόλο που οι πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης (όσπρια, δημητριακά κτλ.) δεν έχουν την ίδια βιολογική αξία με τις ζωικές, αν συνδυαστούν είτε μεταξύ τους (π.χ. φασόλια με ρύζι ή ρεβίθια με ψωμί), ή μ’ ένα γεύμα που περιέχει ζωικής προέλευσης πρωτεΐνη, δημιουργείται ένα μείγμα υψηλής βιολογικής αξίας που στηρίζει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Βιταμίνες – μέταλλα – ιχνοστοιχεία

Η έλλειψη βιταμινών μπορεί να μειώσει τη λειτουργία πολλών διαφορετικών κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος. Φρέσκα φρούτα και λαχανικά είναι οι καλύτερες πηγές βιταμίνης C, που βοηθά στην ενίσχυση του οργανισμού. Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες A, D & E είναι εξίσου σημαντικές. Τα επιθηλιακά κύτταρα του εντέρου και των πνευμόνων είναι ευάλωτα σε διάφορες παθογένειες αν υπάρχει έλλειψη βιταμίνης Α, ενώ έλλειψη της βιταμίνης D οδηγεί σε αδυναμία του οργανισμού να ανταποκριθεί στην εισβολή του ιού ή του βακτηριδίου. Οι βιταμίνες Α & D περιέχονται στα λιπαρά ψάρια, το συκώτι, τα λαχανικά, τα φρούτα και τα γαλακτοκομικά. Ωστόσο, μόνο το 10% της βιταμίνης D συντίθεται από τις τροφές. Το 90% συντίθεται μέσω της υπεριώδους ακτινοβολίας του ήλιου. Μόλις 15-20’ έκθεσης στον ήλιο χωρίς αντηλιακό τρεις φορές την εβδομάδα είναι ικανό χρονικό διάστημα που θα προσφέρει στον οργανισμό την απαιτούμενη ποσότητα βιταμίνης D. Η βιταμίνη Ε, την οποία βρίσκουμε στο ελαιόλαδο, τα μη επεξεργασμένα δημητριακά και τους ξηρούς καρπούς, παρέχει προστατευτική δράση από μολύνσεις του ανώτερου αναπνευστικού, όπως το κοινό κρυολόγημα. Τέλος, το σελήνιο και ο ψευδάργυρος είναι δύο στοιχεία που διεγείρουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Πηγές ψευδαργύρου αποτελούν η γαλοπούλα, τα φασόλια, τα καρύδια, το μοσχάρι και τα θαλασσινά ενώ πηγές σεληνίου αποτελούν το κοτόπουλο, τα αυγά, το καστανό ρύζι, ο τόνος, τα προϊόντα ολικής αλέσεως και οι ηλιόσποροι.

Βελτιώστε τη χλωρίδα του εντέρου

Είναι γνωστό ότι περίπου 80 % του ανοσοποιητικού μας συστήματος βρίσκεται στο πεπτικό μας σύστημα. Καταναλώνοντας τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση όπως γιαούρτι, κεφίρ, τυριά και προϊόντα εμπλουτισμένα με προβιοτικά, βοηθάμε στη διατήρηση ενός υγιούς εντέρου και των “καλών βακτηριδίων” που λειτουργούν ανταγωνιστικά ως προς τους “εισβολείς” και ταυτόχρονα δημιουργούν ένα αφιλόξενο περιβάλλον.

Πίνετε άφθονο νερό

Το να παραμείνετε ενυδατωμένοι είναι ένα από τα καλύτερα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για την υγεία σας. Το νερό βοηθά στην παραγωγή της λέμφου, η οποία μεταφέρει τα λευκά αιμοσφαίρια και άλλα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος. Προσθέστε μια φέτα λεμόνι, η οποία θα παρέχει επιπλέον βιταμίνη C.

Κινηθείτε

Η άσκηση δεν είναι μόνο ένας πολύ καλός τρόπος για να “φτιάξουμε” το σώμα μας, αλλά αυξάνει επίσης τη λειτουργία του ανοσοποιητικού, βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου και κάνει το σώμα μας στο σύνολο του πιο δυνατό. Μόλις 30 λεπτά άσκησης ημερησίως ή ακόμα και μια βόλτα στο πάρκο, είναι ό,τι χρειαζόμαστε για να αισθανόμαστε υγιείς αλλά και να απαλλαγούμε από το κλασικό, χειμωνιάτικο κρύωμα.