15 Ιουνίου, 2022

Τρόφιμα με extra πρωτεΐνη.
Μας κάνουν καλό;

Τρόφιμα με extra πρωτεΐνη.
Μας κάνουν καλό;

Categories: Υγεία

Τι είναι η πρωτεΐνη;

Οι πρωτεΐνες αποτελούν ένα από τα κύρια δομικά στοιχεία του ανθρώπινου οργανισμού. Χρησιμοποιούνται για την κατασκευή μυών, τενόντων, οργάνων και δέρματος, καθώς και για ένζυμα, ορμόνες, νευροδιαβιβαστές και διάφορα μόρια που εξυπηρετούν πολλές σημαντικές λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού. Πιο αναλυτικά, οι πρωτεΐνες, αποτελούνται από μικρότερα μόρια που ονομάζονται αμινοξέα, τα οποία συνδέονται μεταξύ τους καθορίζοντας τις χαρακτηριστικές ιδιότητές τους. Το σώμα, παράγει μερικά από αυτά τα αμινοξέα, ενώ άλλα θα πρέπει να τα λαμβάνει μέσω τις διατροφής, γνωστά και ως «απαραίτητα αμινοξέα» (π.χ. ζωική πρωτεΐνη, σόγια κλπ.).

Λίγα θρεπτικά συστατικά, είναι τόσο σημαντικά όσο η πρωτεΐνη. Η μη λήψη επαρκής ποσότητας πρωτεΐνης, μπορεί να επηρεάσει την υγεία και τη σύσταση του σώματός μας.

Ωστόσο, οι απόψεις σχετικά με την ποσότητα πρωτεΐνης που χρειάζεται ο οργανισμός ποικίλλουν. Οι περισσότεροι επίσημοι διατροφικοί οργανισμοί συνιστούν μια αρκετά μέτρια πρόσληψη πρωτεΐνης. Το DRI (Διαιτητική Πρόσληψη Αναφοράς) είναι 0,8 γραμμάρια ανά κιλό σωματικού βάρους.

Αυτό, μπορεί να είναι αρκετό για την πρόληψη της ανεπάρκειας, αλλά η ακριβής ποσότητα πρωτεΐνης που χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, ανάμεσα στους οποίους, συγκαταλέγεται το επίπεδο δραστηριότητας, η ηλικία, τα ποσοστά μυϊκής μάζας και τη συνολική υγεία.

Η πρωτεΐνη είναι σημαντική και ακόμη περισσότερο όταν πρόκειται για απώλεια βάρους. Η κατανάλωση 25-30% των συνολικών ημερήσιων θερμίδων από πρωτεΐνη έχει αποδειχθεί ότι ενισχύει το μεταβολισμό, έως και 80-100 θερμίδες την ημέρα, σε σύγκριση με δίαιτες χαμηλότερης πρωτεΐνης.

Καθώς τα αντιληπτά οφέλη της πρωτεΐνης συνεχίζουν να αυξάνονται μεταξύ των βασικών καταναλωτών και οδηγούν τις αποφάσεις αγοράς, οι ευκαιρίες στις περιφερειακές αγορές τροφίμων και ποτών σε όλο τον κόσμο κλιμακώνονται παράλληλα. Αποτέλεσμα αυτού, οι κατασκευαστές να έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν μια μεγαλύτερη σειρά πρωτεϊνικών προϊόντων.

Τα συμπληρώματα πρωτεΐνης, τα ροφήματα και τα εμπλουτισμένα τρόφιμα (με «έξτρα πρωτεΐνη»), θέλουν ιδιαίτερη προσοχή από τους καταναλωτές, διότι συνήθως περιέχουν αρκετά «πρόσθετα», με ορισμένα από αυτά να έχουν περισσότερα από 20γρ. ζάχαρης/ μερίδα και συνεπώς περισσότερες θερμίδες. Επομένως, κρίνεται αναγκαίο, προτού γίνει η οποιαδήποτε χρήση, να καθοριστούν οι ανάγκες μας σε πρωτεΐνη έτσι ώστε να αποφευχθεί η υπερκατανάλωση αλλά και να μην προκύψουν άλλα προβλήματα υγείας.

Μια ισορροπημένη διατροφή με επαρκείς ποσότητες πρωτεΐνης, μη επεξεργασμένων υδατανθράκων και χαμηλών σε κορεσμένα λιπαρά είναι αρκετή για να τροφοδοτήσει με όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά τον ανθρώπινο οργανισμό.