April 27, 2021

«Υγιεινές» επιλογές που μας ξεγελούν!

«Υγιεινές» επιλογές που μας ξεγελούν!

Categories: Διατροφή

Προσπαθούμε να τρεφόμαστε ισορροπημένα, να μην παίρνουμε βάρος και – πάνω από όλα – να έχουμε καλή υγεία. Η διαδικασία αλλαγής διατροφικών συνηθειών συχνά μας ωθεί να «δαιμονοποιούμε» κάποιες τροφές και να στρεφόμαστε σε πιο υγιεινές παραλλαγές τους. Πόσο υγιεινές είναι όμως  αυτές οι επιλογές και γιατί τελικά δεν μας βοηθούν να φτάσουμε τον στόχο μας;

Low-Fat Salad Dressing (συνοδευτικές σάλτσες χαμηλών λιπαρών)

Το dressing που συνοδεύει τη σαλάτα μας είναι αυτό που μπορεί να την μετατρέψει από ισορροπημένη επιλογή, σε θερμιδική βόμβα! Οι «light» εκδόσεις δεν διαφέρουν, συχνά μάλιστα είναι λιγότερο φιλικές προς τη σιλουέτα και την υγεία μας καθώς, στην προσπάθεια να διατηρηθεί μια ευχάριστη γεύση εν απουσία κορεσμένων λιπαρών, προστίθεται ζάχαρη, σιρόπι γλυκόζης, αλάτι και ενισχυτικά γεύσης. Τις περισσότερες φορές η περιεκτικότητα σε ζάχαρη από μόλις 2 κουταλιές της σούπας «light» dressing αντιστοιχούν σε μια ατομική σοκολάτα!

Προϊόντα χωρίς γλουτένη

Μπορεί τα προϊόντα χωρίς γλουτένη να είναι εξαιρετικά για τα άτομα που έχουν δυσανεξία σε αυτήν, παρόλα αυτά δεν υπάρχει κανένα επιστημονικό υπόβαθρο στον ισχυρισμό πως μια διατροφή χωρίς γλουτένη θα οδηγήσει σε απώλεια βάρους. Αντίθετα, μπορεί να αυξήσει τα λιπαρά, τους υδατάνθρακες και το γλυκαιμικό δείκτη των γευμάτων μας, καθώς τα προϊόντα που στερούνται γλουτένης περιέχουν συνήθως υψηλότερα σάκχαρα, λιπαρά και νάτριο, ώστε να αντισταθμίζουν το γευστικό κομμάτι.

Αποξηραμένα φρούτα

Γιατί όχι φρέσκα; Σίγουρα τα αποξηραμένα φρούτα είναι πιο εύκολα στη μεταφορά τους, ωστόσο αυτά κατά πλειοψηφία περιέχουν ζάχαρη αρκετή για να τα μετατρέψει σε γλύκισμα. Τα φρέσκα φρούτα εποχής είναι πλούσια σε βιταμίνες και φυτικές ίνες που, εφόσον δεν υποβάλλονται σε κάποια επεξεργασία, τα διατηρούν. Επιπλέον, καθώς το μικρό μέγεθος των αποξηραμένων φρούτων συχνά μας ξεγελά, η μερίδα συχνά ξεπερνά τις ανάγκες μας.

Frozen yoghurt

Η άποψη πως το frozen yoghurt είναι πιο υγιεινό από το παγωτό ίσως είναι υπερεκτιμημένη. Πέρα από το γεγονός πως συχνά δεν γνωρίζουμε όλα του τα συστατικά καθώς δεν υπάρχουν διαθέσιμες διατροφικές πληροφορίες στα καταστήματα,  τις περισσότερες φορές έχει την ίδια περιεκτικότητα σε ζάχαρη όπως το παγωτό! Επιπλέον, η εντύπωση που έχουμε πως τρώμε κάτι με λιγότερες θερμίδες και λιπαρά, μας οδηγεί στο να παρασυρόμαστε  στα συνοδευτικά που του προσθέτουμε. Σοκολάτα, μαρμελάδα, μπισκότο και διάφορα άλλα ανεβάζουν τις θερμίδες και τα κορεσμένα λιπαρά στα ύψη, ενώ παράλληλα δεν παρέχουν στον οργανισμό μας καμία θρεπτική αξία.

Μέλι

Πολλοί από εμάς αντικαθιστούμε τη ζάχαρη με το μέλι, είτε επειδή θέλουμε να χάσουμε βάρος, είτε επειδή το μέλι είναι πιο υγιεινό. Αποτελεί γεγονός ότι το μέλι είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και βιταμίνες, τα οποία είναι ωφέλιμα για τον οργανισμό μας και πως έχει χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη από τη ζάχαρη. Παρόλα αυτά, λόγω επεξεργασίας ώστε να κυκλοφορήσει στην αγορά, χάνονται πολλές από τις ωφέλιμες ιδιότητές του, ενώ παράλληλα γίνονται προσμείξεις με άλλες γλυκαντικές ουσίες, όπως για παράδειγμα το σιρόπι γλυκόζης. Τόσο το μέλι, όσο και η ζάχαρη, είναι γλυκαντικές ύλες που αποτελούνται από υδατάνθρακες οι οποίοι στα πλαίσια της δίαιτας θα πρέπει να περιορίζονται.

Μπάρες δημητριακών

Οι μπάρες δημητριακών αποτελούν ένα πολύ δημοφιλές σνακ ανάμεσα στα γεύματα, ιδιαίτερα στα πλαίσια της δίαιτας. Δυστυχώς όμως στις περισσότερες περιπτώσεις, όχι μόνο δεν μας βοηθούν να χάσουμε κιλά, αλλά μας φορτώνουν με περιττές θερμίδες, ζάχαρη και λιπαρά. Οι περισσότερες μπάρες δημητριακών που κυκλοφορούν στο εμπόριο, υστερούν σε πρωτεΐνη και είναι πλούσιες σε απλά σάκχαρα λόγω των συστατικών τους, όπως για παράδειγμα σιρόπι γλυκόζης, σοκολάτα, ζάχαρη και αποξηραμένα φρούτα. Επιπλέον, το χαμηλό θερμιδικό περιεχόμενο που αναγράφεται στη συσκευασία τους συχνά μας ξεγελά, καθώς αναφέρεται σε μια πολύ μικρή ποσότητα που συνήθως αντιστοιχεί  σε μόλις 20-30 γραμμάρια.

Smoothies

Τα «smoothies» ή αλλιώς «smoothie bowls» έκαναν τις πρώτες τους εμφανίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνοδευόμενα από χρωματιστές φωτογραφίες και fit μοντέλα. Αυτό δημιούργησε σταδιακά την εντύπωση ότι μπορούν να αντικαταστήσουν ισάξια ένα γεύμα και να αποτελέσουν σύμμαχο στη δίαιτα. Τα πράγματα όμως δεν είναι ακριβώς έτσι. Είναι αλήθεια ότι τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για τον οργανισμό μας, παρόλα αυτά δεν μπορούν να αποτελέσουν γεύμα και σίγουρα είναι προτιμότερο να τα καταναλώνουμε ολόκληρα και όχι σε χυμό, καθώς μειώνεται η θρεπτική τους αξία. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα smoothies είναι φτωχά σε πρωτεΐνη, αναμεμειγμένα με ζάχαρη και ξεπερνούν κατά πολύ τη θερμιδική αξία ενός burger καθώς περιέχουν ξηρούς καρπούς, ταχίνι, φυστικοβούτυρο, σιρόπι αγαύης και μέλι, που μπορεί να είναι ωφέλιμα για τον οργανισμό μας, αλλά πρέπει να καταναλώνονται σε περιορισμένη ποσότητα.